באופן טבעי כל מה שאנחנו לא יודעים נראה לנו מורכב מיסודו. להוציא דוח שנתי לעסק נשמע מורכב למי שאין לו ידע בהנהלת חשבונות, לתקן חור במכנסיים נראה כמו אומנות למי שאינו תופר ועוד. באותה דרך הכותרת 'הוצאה לאור' נתפסת כדבר שנמצא מחוץ לתחום עבור רבים. מספר צעדים שיהפכו אתכם למוצאים לאור של ספר החיים שלכם.
אם עברתם מסע מרתק לכתיבת סיפור חיים, ונעזרתם בשלבים ובעצות שקיבלתם בפוסט הקודם שלי על כתיבת סיפור חיים בעצמכם, ייתכן ואתם מוכנים לצאת לשלב הבא – הוצאת ספר החיים במו ידיכם.
אז הגעתם לנקודה בה ספר החיים שלכם מגובש במסמך ואתם מעוניינים להוציא אותו לאור. במאמר זה אעסוק בהוצאת ספר לאור בפורמט של דפוס בלבד. למידע על הוצאת ספרים דיגיטליים אפשר להיכנס לאחד המדריכים הרבים שיש ברשת ולבצע את השלבים בזה אחר זה.
איך תדעו שהספר שלכם מבשיל לקראת הוצאה לאור?
כמות המילים או העמודים – לשני פרמטרים האלה תהיה השפעה על נראות הספר בהמשך. לכן עוד לפני שפנייתם לבית דפוס או לאחד מאנשי המקצוע בתחום בדקו מה יש לכם בכתב היד.
ההמלצה שלי היא שיהיה בידכם טקסט שמכיל לפחות 30 עמודי כתיבה, ולא פחות מכך. בסופו של דבר העמודים האלה יתרחבו באמצעות גרפיקה ותמונות, אבל חשוב שכנקודת פתיחה יהיה ברשותכם בסיס ראוי של טקסט.
ספר חיים – עריכה לשונית
עבודה על הטקסט, כלומר; תיקונים, תוספות או הסרה של קטעי טקסט, נעשית ברובה עד לשלב הגרפיקה. לאחר שהטקסט עובר לעיצוב גרפי יהיה כבר קשה יותר לערוך בו שינויים. נכון, זה לא סוף פסוק, אבל עדיף שעיקר השינויים ייעשו בשלב הזה.
אם לא נעזרתם בעורך לשון שמתמחה בתחום של סיפורי חיים, בקשו מחבר שאינו מכיר את סיפור החיים שלכם שיעבור על הטקסט ויעיר לכם הערות. במקרים רבים תגלו שמה שנראה לכם ברור ומובן אינו כזה לאחרים.
ועוד דבר. ברגע שהעברתם את סיפור החיים שלכם לקריאה של אדם אחר, היו פתוחים לשמוע ולקבל הערות והארות. התייחסו לביקורת כמשהו שיהפוך את סיפור החיים שלכם לטוב יותר.
תמונה שווה אלף מילים
נכון, זאת בהחלט לא אמירה של מי שעוסק בכתיבה, אבל אני מאמינה שספר לא יהיה שלם ללא תמונות. התמונה משלימה מידע על מה שנכתב בממד אחר, היא יוצרת תבנית ויזואלית מעניינת והיא ממד נוסף שמספר את הסיפור.
שזירת התמונות נעשית לאחר שהספר נכתב, והתמונות משתלבות בו בהתאמה על פי התוכן. חשוב לא להעמיס בתמונות, ולבחור את האיכותיות שבהן במיוחד אם הספר מיועד להוצאה בדפוס.
הסתבכתם עם עודף תמונות? היעזרו בחבר שישמש כעורך תמונות. לאדם חיצוני יהיה קל יותר לגזור את דינן של התמונות המיותרות. מעבר לזה עין נוספת עשויה להאיר בפניכם על דברים שלא חשבתם עליהם.
עיצוב גרפי – התמונה מתחילה להתבהר
את ההפקה הגרפית אפשר להמשיך בעצמכם באמצעות תוכנות שמיועדות לכך, ויש לא מעט. אבל אפשר גם לפנות לגרפיקאי.
היתרונות והחסרונות ברורים. עיצוב עצמי בתוכנות מובנות יהיה בעל מגבלות הן ברמת עיצוב העמוד והן ברמת עריכת התמונות. היתרון הברור הוא שמדובר בתהליך שתעשו בעצמכם, וכמובן העלות.
אם בכל זאת בחרתם לפנות לאיש מקצוע, חשוב שתפנו לאחד שיש לו ניסיון בעריכה גרפית של סיפורי חיים. יש שמתמחים בעיצוב של שלטים, ויש כאלו שמתמחים בעיצוב דיגיטלי. לכל תחום יש את הידע הנדרש שנובע ממנו. לעיצוב גרפי לספר יש את הידע המקצועי שנוגע אך ורק לסיפורי חיים.
שתי שאלות שתדרשו לתת להן מענה בשלב זה הן גודל הספר וסוג הכריכה. לשתי החלטות אלה תהיה משמעות רבה לעבודת העיצוב הגרפי.
איך לבחור בית דפוס להוצאת ספר חיים לאור
למרות שאנחנו חיים בעידן דיגיטלי הספר עדיין חי, נושם ובועט. בהתאם לכך גם בתי הדפוס. כדאי לבחור בבית דפוס שנמצא באזור מגורכם, כיוון שבהוצאת ספר לאור תדרשו מספר פעמים להגיע פיזית למקום.
הדבר השני שיצמצם את רשימת בתי הדפוס שתוציאו תהיה השאלה הפשוטה: האם יש להם ניסיון בהוצאת ספרים לאור? יש בתי דפוס שאינם עוסקים בכך כלל.
מעבר לזה, חשוב שתדעו שחלק גדול מבתי הדפוס מעסיקים מעצבים גרפיים, שיכולים לתת לכם את השירות הנדרש לעיצוב הספר.
כדי להחליט היכן להדפיס את הספר מומלץ לגשת בפעם הראשונה לבית הדפוס, ולבדוק הפקות דפוס שנעשו במקום. התרשמו מאיכות ההדפסה, מהגיוון הגרפי ולא פחות מכך מרמת השירות של המקום. בסופו של דבר מדובר בהוצאה של דבר שיקר מאוד לליבכם, ולכן כדאי שתעשו זאת עם אנשים שנעים לכם לצאת איתם למסע שכזה.
זקוקים לעריכה לשונית לספר? נדרש לכם ייעוץ או לליווי בתהליך כתיבת ספר החיים? יש לכם שאלה? מוזמנים לפנות אליי.