תובנות מארץ הזום – עמידה מול קהל בפלטפורמת ה-OnLine

ימי הקורונה מציבים בפנינו אתגרים חדשים, ואני בוחרת לקרוא להם הזדמנויות. וכך נקרתה בדרכי השבוע הזדמנות זהב – התבקשתי להרצות בפני קבוצת עסקים על נושא שאני מיומנות בו בהרצאות ובסדנאות, והוא כתיבה שיווקית בפייסבוק. מודה שבהתחלה חשבתי: 'קללללללללל. מה כבר יכול להיות?! אני מיומנת בעמידה מול קהל, נושמת ואוכלת כתיבה שיווקית בפייסבוק. קטן עליי!' לכן בהתאם לחשיבה הזו התחלתי להתכונן כרגיל, שזה אומר מה אני הולכת להגיד, התאמת המצגת, מה התועלת של הקהל מההרצאה, מה אני רוצה להעביר להם ועוד.
אבל ככל שהתקרב מועד ההרצאה הבנתי שאני לא יכולה להסתפק רק בזה, ושיש מספר דברים שנדרש לתת להם את תשומת הלב, במיוחד כשנכנסים לזירת ה-Online. העצות כאן מתייחסות לפלטפורמת ה-ZOOM, אבל לדעתי הן תופסת גם לפלטפורמות נוספות.

אז הנה מה שהבנתי תוך כדי ההכנה להרצאה, במהלכה וגם לאחריה… [אם יש לכם תובנות משלכם, אשמח שתרשמו אותן בתגובות].

1. נצלו את התקופה הזו, שמחייבת כמעט את כולנו להשתמש בפלטפורמות ה-OnLine, לא בטוח שהיא תשוב [ונקווה שלא 😉]. בשבילי זו הייתה התנסות חדשה שלימדה אותי המון!

2. תתכוננו היטב להרצאה. מודה שהתפתיתי בהתחלה להיעזר בדף, שממנו אקריא את המידע [כי מי רואה?!], אבל העובדה שידעתי את הנקודות בצורה טובה, שחררה אותי מהעיסוק במשהו שאינו רלוונטי…
והכי חשוב, יכולתי להיישר מבט לקהל, שאומנם לא ממש ראיתי, אבל הם ראו אותי. המבט צריך לפנות לנקודת האור של המצלמה.

3. אם אתם מהאנשים שנוטים לנוע הרבה כשהם מדברים, תנועת ידיים, תזוזה של הגוף וכו' [כמוני, למשל]; מומלץ להתאמן על העניין הזה ולעדן מעט. זה כמעט בלתי נסבל לצפות בזום במרצה שזז כל הזמן. זו תובנה שלי במבט מבחוץ.
אגב, זה לא אומר שאי אפשר לזוז, כדאי ומומלץ לזוז, אבל חובה לווסת את התנועה בהתאם לפלטפורמה.

4. צבע בהיר של חולצה, ועדיף צהוב או כל צבע בולט ומחמיא. את ההמלצה הזו קיבלתי מהחברה המהממת שלי, יפית שמואל, ובעיני היא שווה זהב. הצבע יכול להבליט את הנוכחות שלכם בפריים האפרורי.

5. תנו מקום לאתנחתות קצרות בין משפט למשפט, ושנו מידי פעם את האינטונציה. הסיבה לכך היא שכשהגוף כמעט ואינו נוכח בתנועה, רצוי לייצר תנועה דרך הקול. בנוסף, אתנחתה תאפשר למאזינים לעכל את מה שאמרתם.

6. ייצרו עניין דרך המצגת שמלווה את ההרצאה. למשל, אפקטים קוליים או סרטון קצר. מודה שאת זה עדיין לא יישמתי, אבל מכינה את עצמי לפעם הבאה.

7. אנשים לא יכולים להישאר קשובים להרצאה לאורך זמן, ובפורמט הזה עוד יותר. אומנם בהתחלה חשבתי לעצמי שיהיה לי קל לרתק כי נושא של כתיבה שיווקית בפייסבוק מעניין את כולם. זה חשוב שהנושא יעניין, אבל תזכרו שהיום אנשים מוסחים בקלות. לכן, אם ההרצאה הפרונטלית שלכם נמשכת בדרך כלל כשעה, קצרו אותה לפחות במחצית.

8. תחשבו על הפריים – הרבה מאוד אנשים מתיישבים איפה שנוח להם, ופחות חושבים על הנוחות של האחרים להביט בהם. צרו לצופים בכם סביבה מקצועית, נעימה ומאוזנת. כוננית עמוסה בספרים, שעומדת מאחור, תסיט את תשומת ליבם של המשתתפים למקום אחר.

אשמח לשמוע את התובנות שלכם בתגובות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *