ספר מיתוג – הדרך להפוך מאנשי מקצוע לאוטוריטות בתחום
היכולות העסקיות הן דבר שעשוי לצוף בקו אחד לאורך שנים או להתרחב ולהתפתח. זו לגמרי בחירה. בעולם מסתובבים אנשי מקצוע מבריקים, שבוחרים להישאר מאחורי הקלעים. קוראים לזה "אזור הנוחות", ובהחלט נעים שם וחמים. אני מודה שלא פעם אני פוגשת את אותם אנשים וליבי נחמץ. כדי לעודד את אלה ששוקלים יציאה לקדמת הבמה, אני נוקטת בגישה מעט נוזפת, ומסבירה שהם זכו ב"מתנת אל", שהיא הכישרון שלהם; ואין להם כל זכות לשמור את המתנה הזו רק אצלם. נכון, זה מביך לספר לסביבה על היכולות האישיות, ויוצר אולי תחושה שמא חטפנו "נרקיסיסטיות" קשה. העניין הוא שהם זכו באותה מתנה כי הם צריכים להפיץ אותה הלאה לעולם; ואם נלך עם הרעיון הזה צעד אחד קדימה, אני יכולה לומר, שאין להם כל זכות לשמור אותה רק לעצמם.
אגב, התפקיד שלי במופע החיים הזה הוא לסייע להם לארגן את קולם, כדי שהאנשים יוכלו ליהנות מזיו הידע שלהם, ולהפיק ממנו דבר מה לחייהם.
"היא מוכשרת כל כך, וגם מאוד מוערכת באולמות בית המשפט", התייחס עורך דין לקולגה מהתחום שלו; "העניין הוא שהיא בוחרת להישאר מתחת לתקרת הזכוכית. אבל היא יכולה בקלות לפרוץ אותה". אותו עורך דין החליט לנתר מעל תקרת הזכוכית של עצמו, ועובד על הפקה של ספר מיתוג – אחת הדרכים העוצמתיות בעיניי לייצר מקפצה עסקית, ולהפיץ את הבשורה לקהל הרחב.
מי קורא היום ספרים? ומה זה בכלל ספר מיתוג?
רוב רובם של האנשים מכירים את הנישה של ספר חיים, אבל על ספר מיתוג לא שמעו מעולם. אני נתקלת בזוג עיניים שנפערות כשאני הוגה את צמד המילים הזה, ומיד לאחר מכן באה השאלה – מה זה בכלל ספר מיתוג?
אני אתחיל את ההסבר במשהו מוכר – ספר חיים. ספר כזה מגולל לרוב עלילה שנפרשת על פני שנים במגוון צורות. הסיפור יכול להישאר ברמה תיאורית, ולעבור מתחנה אחת לתחנה שנייה בחיים. זו הרמה הבסיסית ביותר. אולם, ספר חיים יכול להתקדם קדימה ולהציג לצד התיאורים והתחנות תובנות מהחיים. כאן כבר מתקיימת קפיצת מדרגה.
השלב הבא בעיניי הוא ספר מיתוג. פה כבר מתקיים מיקוד ספציפי ב"פרוסה מסוימת מהחיים", כלומר תחום העיסוק שלנו, והספר נכתב סביב אותו יסוד מארגן. כמובן, שגם אם תחום העיסוק הוא צילום, והספר יעסוק בכך, התוכן לא צריך להישאר ברובד שטוח של מידע מקצועי בלבד, אלא יכול בהחלט לגלוש לתחנות החיים השונות, ולספר את הסיפור המקצועי בליווי גוונים אישיים.
לצורך העניין, בספר כזה ייתכן שהכותב או הכותבת יקצו פרק שלם לנושא "החולייה שחיברה אותם לתחום". אם הדבר יעשה בצורה נבונה, כל אחד מהקוראים יוכל להפיק מכך המון ידע. למשל;
- איך לזהות את ה"פעמונים" בדרך שמצלצלים ומסמנים על כך שזהו התסריט שנועדתי לבצע בחיי.
- כיצד הפן האישי משפיע על האופן שבו אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים.
לדוגמה, אם הצלם גדל בסביבה אורבנית, והשתוקק כל חייו לטבע; ברור כיצד הלידה למקום שאינו נכון לו, הבעירה עוד יותר את הצורך שלו לקום ולמצוא את הסיבה לקיים את המשך חייו בסביבה שבה נועד לחוות את חייו. - לגרום לקוראים להזדהות עם הדרך, ולשמש כהשראה עבורם לצאת גם הם לדרך משלהם; לאו דווקא בתחום הצילום.
ספר מיתוג דורש מאנשים לכנס את עצמם לתוך תובנות מעמיקות. לייצר מתודה שמתווה דרך. זה דורש מהם לפרוש מהעשייה היום־יומית האוטומטית שלהם, לגשת למחסני המידע האחוריים של עצמם, ולשאול המון שאלות, כמו; למה אני עושה את מה שאני עושה? למה אני עושה כך ולא אחרת? איך הגעתי לזה? למה דווקא בדרך הזו? מהם העקרונות שמנחים אותי בכל פעולה ופעולה? ועוד
לשאלת "מי קורא בכלל ספרים?" התשובה חיה ונושמת בשטח. עולם הספרים מתפתח כל הזמן, ומספרם של הספרים וגם של הסופרים רק הולך וגדל. המציאות הזו מוכיחה שוב ושוב, שהספרים כאן כדי להישאר עוד הרבה זמן.
אגב, נישת הבלוגים והפוסטים ברשתות החברתיות, שכל כך הרבה אנשים מזלזלים בהם, הולכת גם היא ותופחת; והיא למעשה עוד צורה לספר את הסיפור.
ספר מיתוג – קווים לדמותו
אני אנסה לאפיין את הספרים האלה מאפס. אלה ספרים שמתמקדים בתחום המקצועי שבו אתם עוסקים, ויכולים להתפרש על תחומים רבים: ראיית חשבון, קוסמטיקה, כתיבה, עיצוב, שמאות ועוד. למעשה, אין תחום שלא ניתן לכתוב על בסיסו ספר.
הספר נועד לתאר את התחום דרך העיניים האישיות של האדם שכותב אותו. הכתיבה מתבססת על ניסיון החיים בתחום, סיפורים מקצועיים עם פן אישי, שיטה שפיתחתם, עקרונות והסברם, תובנות שיש לכם על התחום המקצועי ועוד.
ספר המיתוג נועד להנגיש את המידע המקצועי לקהל הרחב, דרך המשקפיים האישיות שלכם. אגב, כבר סימנתי לעצמי משימה להמשך, להפיק מאמר נוסף בנושא גיבוש מבנה ראשוני לכתיבת ספר מיתוג. זהו השלב הראשון, שבו נעשה בירור על נתיבו של הספר.
הסיבה לשם "ספר מיתוג" נעוצה בכך, שאנשי המקצוע המבריקים, אלה שאני פוגשת מדי יום, מצליחים לפרוץ את תקרת הזכוכית שבה הם ריחפו שנים על גבי שנים בנחת. בעקבות הוצאת הספר לאור נפתחות בפניהם דלתות חדשות, למשל אפשרות להרצות בפני קהל. תחשבו כמה בקלות מתגלגל הצגת הרדומה של המרצה בפני קהל של סטודנטים, כשהמסר הוא "יורם ישראלי, מאמן עסקי, מחבר הספר 'אימון בידיים שלך'…"
ספר המיתוג הוא גושפנקה רצינית לכותרת המקצועית. אותו מאמן הוא כבר לא רק מאמן, יש לו אמירה שכתובה בספר, והוא נכנס לזירה של האוטוריטות. זירה נחשבת, שאליה נכנסים אנשים שיצאו מאזור הנוחות, נידפו את השיפוטיות של החברה בסגנון "ממתי נהיית סופר?! מה לך ולספרים?" או "מעולם לא ראיתי אותך מחזיק ספר ביד, אז עכשיו אתה כותב אחד?!"
האנשים שפורצים החוצה וכותבים ספר מיתוג זוכים בתחילת הדרך לביקורת, לציניות וללגלוג. אבל אם הם ישכילו לדלג מעל כל אלה, הקולות האלה ישתתקו. אנשים יתרגלו למעמד החדש שלהם, ויעריכו את תעוזתם.
לסיום, אני רוצה לשלוח מסר מרגיע, רק למקרה שנתקפתם חרדה מעצם המחשבה על כתיבת ספר מיתוג. כתיבת ספר אינה זירה שנמצאת אי שם מחוץ לגבולות היכולות האנושית. כמי שליוותה לא מעט אנשי מקצוע בנישה הזו, אני יכולה לומר בוודאות מוחלטת, שכל אחד וכל אחת יכולים לכתוב ספר חיים או ספר מיתוג. הכול טמון ברצון לעשות זאת, ובהתמדה להוציא את הרעיון הזה החוצה אל הפועל בדרך עקבית ובהתמדה… עד העמוד האחרון.
אחרי שאת מסבירה את זה, ספר מיתוג נשמע מלהיב